Hem » Nyheter » Så kan du äta billigt som student

Så kan du äta billigt som student

Många provar någon gång i livet på att vara student. Det är en tid då inkomsterna inte är så höga och du behöver hushålla med pengarna. Du ska betala hyran, teckna bredband, möblera lägenheten och dessutom – inhandla mat. Om mataffären inte är något för dig, så finns andra alternativ. Vill du få inspiration från nya recept och få alla ingredienser direkt hem till dig? Då kan du beställa billiga matkassar för studenter och jämföra de som finns här på Handlamatkasse.se. Självklart kan du välja en matkasse som passar dina behov och preferenser, exempelvis vegansk, glutenfri eller LCHF. I denna artikel följer annars lite tips och trix till dig som är student, men också vill leva mätt, hälsosamt och billigt.

Vilka råvaror är billiga?

Vi börjar med att lista de råvaror som generellt sett är billigast och även nyttiga. Dessa råvaror håller länge och är mycket användbara.

  • Mjöl: Håller länge om det förvaras svalt. Kan användas till bröd, pajdeg och annan bakning.
  • Ris: Håller länge om det förvaras torrt. Billig basvara som fungerar perfekt som tillbehör till olika sorters grytor, en klassiker i matlådan. En av de bättre alternativen om du behöver frysa in mat och sedan tina upp det i mikrovågsugn. 
  • Pasta: Mycket användbar vara, då det finns olika sorters pasta till olika ändamål. Exempelvis kan matlådorna fyllas av spagetti och valfri pastasås eller en mustig lasagne. Håller länge gör det också. 
  • Baljväxter: Linser, bönor och ärtor är billiga basvaror till grytan, soppan och röror.
  • Havregryn: En billig frukost är fixad för den som tycker om havregrynsgröt. Toppa med sylt, nötter, bär eller kanel.
  • Rotfrukter: Morötter, palsternacka, kål och potatis är både billiga, nyttiga och användbara.

Fler exempel på billiga råvaror är ägg, lök, frysta grönsaker, torkade kryddor, olja och buljong.

Veckohandling och kampanjer

Ett vanligt tips är att storhandla en gång i veckan och utforma dina maträtter efter aktuella kampanjer i din mataffär. Detta minskar oplanerade och spontana köp. De allra flesta matbutiker har nya erbjudanden varje vecka, så dina luncher och middagar kan ändå bli varierade. Tänk dock på att köpa det du vet att du kommer att använda. En liten prislapp kan locka dig att ta fram plånboken, när du ändå kanske får slänga varan i slutändan. Om du får möjlighet att bunkra upp på någon vara, se till att du har tillräckligt med plats att förvara dem rätt. 

När du storhandlar kan det vara hjälpsamt att skriva en inköpslista och bara köpa det som finns på listan. Se till att du köper ingredienser till frukost, lunch, middag, mellanmål och snacks för en vecka. Självklart kan du behöva köpa mat flera gånger per vecka, om något tar slut eller om dina veckoplaner ändras. 

Matlådor och storkok

Det är billigare att laga mycket mat som kan ätas vid flera tillfällen hela veckan. Antingen kan du välja att laga storkok inför veckan och frysa in flera matlådor, eller så kan du göra en matlåda av gårdagens rester. På så sätt kan du ha matlådor med dig till jobb och skola, istället för att köpa färdig mat från butik, café eller restaurang. Du kan också ta med dig snacks, fika och dryck hemifrån om du ska vara borta länge.

Tips på mat som passar utmärkt till matlådor är olika sorters pajer, gratänger, grytor och soppor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.